Ciąża a weganizm

5

Weganizm to dieta, która zakłada wyeliminowanie mięsa zwierząt ciepłokrwistych, ryb oraz wszelkich produktów pochodzenia zwierzęcego, czyli również nabiału jaj i miodu. Oznacza to, że dużo trudniej skomponować pełnowartościową i odpowiednio zbilansowaną dietę pokrywającą zapotrzebowanie na wszystkie składniki odżywcze niezbędne podczas ciąży dla zachowania Twojej dobrej kondycji oraz prawidłowego rozwoju płodu.

Nie mniej jednak dobrze zaplanowana dieta wegańska oraz inne rodzaje diet wegetariańskich są odpowiednie dla osób na wszystkich etapach życia, włącznie z okresem ciąży i laktacji

Największa trudnością w diecie weganek spodziewających się dziecka jest zaspokojenie zapotrzebowania na odpowiednią ilość białka, które dostarcza podstawowego materiału budulcowego dla rozwoju płodu. Dlatego wyzwaniem dla nich jest dostarczenie niezbędnej ilości tego składnika ze źródeł roślinnych. Ponieważ białko roślinne ma niższą wartość odżywczą od tego pochodzenia zwierzęcego, weganki powinny go przyjmować w większej ilości. Jego głównym źródłem jest soja i produkty sojowe.

produkty zawierajaće witamine b6

Odpowiednio zaplanowana dieta wegańska wymaga zaspokojenia wzmożonego zapotrzebowania na wapń, magnez i witaminę B6. Zawierają je ciemnozielone warzywa, ziarna sezamu, migdały i niektóre przetwory sojowe. Zwykle lekarze zalecają wegankom przyjmowanie suplementów diety, które wspierają dostarczanie odpowiednich ilości wymienionych substancji.

Podobnie ma się sytuacja z witaminą B12, która naturalnie występuje wyłącznie w produktach pochodzenia zwierzęcego.  Aby zapewnić jej odpowiednią ilość konieczna jest suplementacja diety.

Witamina D jest niezbędna do utrzymania prawidłowej gospodarki wapniowo-fosforanowej w organizmie oraz do zapewnienia prawidłowego  funkcjonowania wielu tkanek, narządów, komórek niezwiązanych  z gospodarką mineralną. Jest bardzo istotne, aby matka osiągnęła takie stężenie witaminy D, które sprosta potrzebom matki i płodu. Dlatego kobiety ciężarne powinny suplementować dietę witaminą D w ilości 400  jednostek dziennie. Suplementację należy rozpocząć od drugiego trymestru  ciąży i robić to jedynie pod kontrolą lekarza.

Weganki muszą zjadać większe objętościowo posiłki niż kobiety jedzące mięso i wegetarianki, aby jak najlepiej pokryć dzienne zapotrzebowanie na składniki odżywcze niezbędne podczas ciąży.

Na szczęście produkty, które jedzą są zwykle dużo mniej kaloryczne, więc nie grozi im nabranie nadmiernych kilogramów. Zaleca się, aby przyszłe mamy weganki udały się po poradę do dietetyka, który pomoże im skomponować odpowiednie menu.

Artykuły

Najpopularniejsze artykuły w serwisie, czyli co polecają inne mamy.

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z niej bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa komputerze / telefonie / tablecie. W każdym momencie można dokonać zmiany tych ustawień. Czytaj więcej
Akceptuję - nie pokazuj więcej tego komunikatu