Wapń - niezbędny składnik w diecie twojego dziecka

3 min
układ kostny malucha.jpg

Artykuł sponsorowany Na prawidłowy rozwój organizmu dziecka składa się wiele czynników. Jednym z ważniejszych jest sposób żywienia, który powinien uwzględniać odpowiednią podaż witamin, składników mineralnych i innych substancji odżywczych. Na samej górze listy najcenniejszych pierwiastków znajduje się wapń. Sprawdź, dlaczego warto podawać bogate w niego produkty swojemu dziecku.

układ kostny malucha.jpg
układ kostny malucha.jpg

Wapń - czym jest i jakie pełni funkcje?

Wapń to bardzo istotny składnik mineralny, który pełni w organizmie wiele ważnych funkcji. W ciele dorosłego człowieka stanowi aż 1,5 proc. masy ciała, z czego 99 proc. znajduje się w układzie szkieletowym [1,2]. Co ciekawe, wapń gromadzony jest w naszym ciele do okresu dojrzewania, a następnie stopniowo spada. Aktywność fizyczna sprzyja magazynowaniu wapnia, przez co ubywa go znacznie mniej [2]. Co to oznacza dla rodziców? Im więcej tego cennego pierwiastka i ruchu w okresie dzieciństwa, tym większe jego zapasy na kolejne lata.

Wapń w organizmie:

  • jest elementem budulcowym kości, zębów, włosów, paznokci, a także naczyń krwionośnych ,
  • reguluje skurcz mięśni gładkich, szkieletowych i poprzecznie prążkowanych ,
  • bierze udział w aktywacji i wydzielaniu hormonów i neuroprzekaźników ,
  • reguluje procesy zapalne ,
  • bierze udział w procesie krzepnięcia krwi ,
  • zapewnia prawidłową przepuszczalność błon komórkowych [1].

Lekarze podkreślają, że dieta dzieci w Polsce nadal jest zbyt uboga w wapń. Z badań wynika, że spożycie wapnia w Polsce wciąż kształtuje się na zdecydowanie zbyt niskim poziomie - około 60% zalecanej ilości [3].

Skutki niedoboru wapnia w diecie dziecka

Niedoboru wapnia nie wolno lekceważyć. Szczególnie u małych dzieci, które potrzebują ok. 700-1000 mg tego pierwiastka dziennie [1,2]. Niedostateczna podaż wapnia znacznie zwiększa ryzyko rozwoju wielu groźnych chorób i może upośledzać podstawowe funkcje organizmu.

Czym grozi niedobór wapnia w diecie dziecka? To przede wszystkim:

  • deformacje kości ,
  • wczesna próchnica ,
  • płaczliwość w ciągu nocy ,
  • nadmierna potliwość ,
  • opóźniony proces ząbkowania i chodzenia ,
  • problem z osiągnięciem szczytowej masy kostnej ,
  • gorsza krzepliwość krwi, co objawia się częstymi krwotokami i siniakami ,
  • większa skłonność do alergii ,
  • problemy z koncentracją i pamięcią [1].

Źródła wapnia

Dobra informacja jest taka, że żywność jest bardzo dobrym źródłem wysoko przyswajalnego wapnia dla dzieci i osób dorosłych. Przyswajalność wapnia z diety wynosi około 25% (od 10% do 40%, w zależ­ności od składu diety). Do czynników zwiększających wchłanianie wapnia należą: laktoza, niektóre aminokwasy i witamina D[3]. Warto pamiętać, że jednoczesne przyjmowanie wapnia i tej witaminy, znacznie zwiększa wchłanialność tego ważnego budulca kości.

Gdzie szukać wapnia?

Wybierz:

  • mleko i produkty mleczne - wapń z tych produktów jest najlepiej przyswajalnyprzez organizm. Najkorzystniej jest podawać dziecku 2 porcje dziennie np. rano i wieczorem.
  • Źródłem wapnia jest m.in. jogurt naturalny, kefir, maślanka, a także mleko fermentowane np. Actimel Kids, który jest źródłem wapnia dla mocnych kości, ponieważ wapń jest potrzebny dla prawidłowego wzrostu i rozwoju kości u dzieci
  • żółty ser - np. dwa cienkie plasterki dziennie,
  • zielone warzywa, w tym brokuły, szpinak, rośliny strączkowe, kapusta,
  • suszone owoce.

Należy podkreślić, że wchłanialność wapnia z zielonych warzyw jest znacznie mniejsza w porównaniu z nabiałem. Ma to związek z występowaniem w składzie roślin szczawianów [2].

Zdrowe nawyki żywieniowe dziecka warto pielęgnować już od najmłodszych lat. W dzisiejszych mocno “zabieganych” czasach znacznie trudniej o zachowanie zbilansowanej i pożywnej diety. Warto jednak pamiętać, że kształtując w dziecku świadomość konieczności dbania o własny organizm i potrzebę codziennej aktywności fizycznej, budujemy jego odporność i siłę na kolejne lata. Zdrowe nawyki żywieniowe znacznie zmniejszają ryzyko pojawienia się otyłości, cukrzycy typu 2, nadciśnienia tętniczego i dolegliwości neuronalnych, w tym, chociażby nerwicy i depresji.

Źródła:

  1. Łukasz Szeleszczuk, Marzena Kuras, "Znaczenie wapnia w metabolizmie człowieka i czynniki wpływające na jego biodostępność w diecie", Biuletyn Wydziału Farmaceutycznego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego 2014, 3, s. 16-22.
  2. https://zdrowie.pap.pl/wywiady/byc-zdrowym/wapn-w-diecie-dzieci-jest-ich-polisa-na-zdrowie-w-doroslosci [dostęp 03.10.2022]
  3. Wojtasik A. i wsp.; Składniki mineralne [w]: Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny, 2020

Oceń ten artykuł: