Karmienie piersią - dieta dla mamy

4 5

Najważniejsze, aby Twoja dieta była urozmaicona i dostarczała wszystkich niezbędnych składników odżywczych.

Pokarmy, które przyjmuje mama karmiąca piersią, mają ogromne znaczenie dla niej oraz dla karmionego piersią malucha. Dlatego w czasie tego wyjątkowego okresu Twoja dieta powinna być urozmaicona i dostarczać wszystkich niezbędnych składników odżywczych, a posiłki zbilansowane zgodnie z zasadami  prawidłowego żywienia.

Oto najważniejsze rady i informacje, o których powinnaś pamiętać kiedy karmisz piersią:

  • W czasie karmienia piersią wzrasta zapotrzebowania na energię o około 500 kcal, czyli jest nawet wyższe niż w ostatnim trymestrze ciąży.
  • Spożywaj posiłki często, nawet 5 razy dziennie w mniejszych porcjach, aby zaspokoić zwiększone zapotrzebowanie energetyczne organizmu.
  • Wypijaj w ciągu doby ok. 2-3 litry płynów (najlepiej wody źródlanej niegazowanej).
  • Twoja dieta powinna być bogata w białko. Dobrym źródłem białka są: chude mięso,  ryby, jaja, mleko, kefiry, jogurty, sery.  
  • Jedz dużo owoców i warzyw, stanowiących źródło witamin, składników mineralnych oraz błonnika. Pamiętaj jednak, że w Twojej diecie powinno znaleźć się więcej warzyw, niż owoców.
  • Zamiast białego chleba wybieraj produkty z pełnego przemiału takie jak: pieczywo pełnoziarniste oraz jedz kasze!
  • Nie ograniczaj spożycia tłuszczów- wybieraj tłuszcze roślinne takie jak olej rzepakowy, oliwa z oliwek czy awokado.
  • W Twojej diecie powinny się znaleźć także ryby, które są źródłem kwasów omega-3. Ryby zalecane dla kobiet w ciąży i karmiących to m.in.: dorsz, flądra, sardynki, morszczuk i szprot.
  • W czasie karmienia możesz pozwolić sobie na 1- 2 kubki ulubionej kawy lub kilka kubków herbaty. Jednak obserwuj dziecko, czy nie reaguje nadmierną pobudliwością po wypiciu przez Ciebie kawy.
  • Powinnaś zrezygnować z palenia papierosów i picia napojów alkoholu.
warzywa i owoce w koszu

W czasie karmienia piersią nie eliminuj rutynowo pewnych pokarmów. Kiedyś zalecano, aby kobiety karmiące piersią nie jadły produktów, które są najczęstszymi alergenami. Jednak nie ma dowodów naukowych, które potwierdzałyby, że profilaktyczne wykluczenie z diety m.in mleka, przetworów mlecznych, roślin strączkowych czy wszelkich przypraw, uchroni malucha przed kolką czy alergią.

Dieta eliminacyjna jest zalecana, jedynie wtedy kiedy dziecko (lub mama karmiąca) cierpią na alergię pokarmową.

Czy wiesz, że?

Dieta mamy karmiącej powinna opierać się na zasadach prawidłowego żywienia. Mama karmiąca może jeść wszystko lub prawie wszystko (prawie, gdyż są produkty, z których każdy powinien rezygnować, jak fast food, produkty wysoko przetworzone czy słodycze).

Aplikacja mobilna "BoboVita"

Aplikacja Mobilna BoboVita

Przygotowaliśmy dla Ciebie wyjątkowe narzędzie, w którym znajdziesz wskazówki i rady dotyczące żywienia małego dziecka do 1. roku życia.

Szukaj produktów

Lista partnerów NUTRICIA sp. z o.o.