Znaczenie żelaza

5

Żelazo jest niezbędne dla prawidłowego rozwoju fizycznego i intelektualnego dziecka. Ten cenny pierwiastek należy stale uzupełniać, komponując odpowiedni jadłospis maluszka.

Maluszek do ukończenia 6. miesiąca życia posiada zapasy żelaza, zgromadzone jeszcze, gdy był w Twoim brzuchu Dodatkowo, karmiąc piersią zapewniasz dziecku odpowiednią podaż tego mikroelementu. Kiedy niemowlę skończy 6. miesiąc życia zgromadzone zapasy wyczerpią się.

Twój pokarm nie jest będzie w stanie pokryć dziennego zapotrzebowania na żelazo. Dlatego konieczne jest wprowadzenie do diety Twojego dziecka żywności uzupełniającej.

Żelazo jest niezbędnym składnikiem mineralnym, który zapewnia prawidłowe funkcjonowanie wszystkich narządów w organizmie. Żelazo, połączone z hemoglobiną transportuje tlen do każdej komórki organizmu, dzięki czemu wszystkie organy mogą sprawnie funkcjonować. Żelazo jest niezbędne także do budowania odporności dziecka.

dziecko pijące mleko z butelki

Zapotrzebowanie na żelazo

Kiedy dziecko ukończy 17. tydzień życia możesz wprowadzać do jego diety pokarmy uzupełniające. Pierwsze posiłki powinny pojawić się w menu maluszka przed ukończeniem 26. tygodnia życia. Niemowlę w tym wieku potrzebuje 11 mg żelaza każdego dnia1.

Twoje mleko może być wyłącznym pokarmem dla niemowlęcia do 6. miesiąca życia. Jednak już w 5. miesiącu życia warto podawać dziecku warzywa, kaszki i inne produkty zbożowe, które są źródłem żelaza. To także dobry moment, aby rozpocząć nauką nowych smaków i konsystencji. Po ukończeniu 6. miesiąca życia przyjdzie czas na posiłki mięsne czy rybne, zawierające produkty bogate w żelazo.

Źródła żelaza, które możesz podawać dziecku w wieku 5 – 6 miesięcy to:

  • warzywa i owoce: boćwinka, bób, burak, brokuły, brukselka, szpinak, fasolka szparagowa, groszek zielony, pietruszka, porzeczki, poziomki, maliny i awokado;
  • produkty zbożowe: pieczywo żytnie, razowe, pełnoziarniste, pumpernikiel, chleb chrupki, grahamki, płatki owsiane, płatki jęczmienne, kasza jaglana, kasza gryczana, kasza pęczak, ryż brązowy;

Źródła żelaza w diecie dziecka po ukończeniu 6. miesiąca życia to warzywa, owoce i produkty zbożowe wymienione wyżej oraz:

  • mięso i przetwory mięsne: cielęcina, wołowina, wieprzowina, królik, kaczka, wątróbka i wędliny;
  • ryby: łosoś, dorsz, makrela, śledź

1Jarosz M. (red.) Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja. Instytut Żywności i Żywienia 2012

Przejrzyj nas na wylot!

Jako producent żywności dostarczamy produkty dla niemowląt i małych dzieci dostosowane do ich potrzeb na każdym etapie rozwoju.

Poznaj naszą jakość
Przejrzyj nas na wylot - BoboVita
W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z niej bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa komputerze / telefonie / tablecie. W każdym momencie można dokonać zmiany tych ustawień. Czytaj więcej
Akceptuję - nie pokazuj więcej tego komunikatu