Ciążowe mity żywieniowe

5

Zastanawiasz się czy obiegowe opinie dotyczące żywienia w czasie ciąży są słuszne? Przeczytaj nasz artykuł i przekonaj się, co jest prawdą, a co nie.

Podczas ciąży odżywiasz siebie i swoje dziecko, więc powinnaś jeść dwa razy więcej.

To fałsz. Rzeczywiście podczas ciąży jesz za siebie i nowa  istotkę, która rozwija się w Twoim brzuchu. Musisz jednak pamiętać, że rozpoczyna ona swoje istnienie od wielkości mikroskopijnej komórki, która stopniowo przekształca się w noworodka, który będzie ważył średnio 3 kg. To wciąż waga dużo mniejsza niż Twoja i mniejsze są jego potrzeby żywieniowe. Jeśli nie miałaś niedoborowej masy ciała przed okresem  ciąży, prawdopodobnie nie jest konieczne abyś zwiększała spożycie energii w I trymestrze. Ilość dostarczanej energii powinna wzrosnąć dopiero w II i III trymestrze. Ilość spożywanej przez Ciebie energii w II trymestrze ciąży powinna zwiększyć się o dodatkowe 360 kcal/ dobę a w III ilość ta powinna wzrosnąć do 475 kcal/dobę. Pamiętaj, że są to wartości uśrednione i aby określić indywidualne zapotrzebowanie energetyczne należy wziąć pod uwagę wiek, masę ciała, aktywność fizyczną czy stan odżywienia. W tym okresie rośnie zapotrzebowanie na podstawowe składniki odżywcze, a w mniejszym stopniu na energię.

Bez względu na to jak się odżywiasz dziecko i tak pobiera z Twojego organizmu to, czego potrzebuje.

To fałsz. Dziecko otrzymuje tylko te substancje odżywcze, które Ty przyjmujesz. Dlatego podczas ciąży powinnaś szczególnie starannie komponować swoją dietę, aby nie zabrakło w niej składników odżywczych niezbędnych do Twojego prawidłowego funkcjonowania, jak i dla prawidłowego rozwoju dziecka.

Głodząc siebie, głodzisz dziecko.

To prawda. Jeśli podczas ciąży stosujesz dietę eliminacyjna, nie dbasz o jej różnorodność lub dostarczasz organizmowi zbyt mało substancji odżywczych, Twoje dziecko odczuje te braki i naraża je to na nieprawidłowy rozwój.

Podczas ciąży najzdrowiej jest zupełnie wyeliminować z diety tłuszcze.

To fałsz. Tłuszcze są niezbędne dla Twojego zdrowia oraz prawidłowego rozwoju Twojego dziecka podczas ciąży. Menu ciążowe powinno być różnorodne i zawierać wszystkie grupy składników odżywczych w odpowiednich ilościach. Szczególnie istotne w Twojej diecie są tłuszcze roślinne zawierające wielonienasycone kwasy tłuszczowe.

Zdrowe tłuszcze dla kobiet w ciąży

Cennym źródłem kwasów tłuszczowych omega 3 są tłuste ryby morskie: halibut, makrela, śledź, łosoś oraz orzechy włoskie, siemię lniane.
Źródłem omega 6 są natomiast oleje roślinne (olej rzepakowy, sojowy,  oliwa z oliwek). NNKT (niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe) muszą być dostarczone wraz z dietą, organizm nie potrafi ich sam wytwarzać.
Z NNKT w organizmie powstają długołańcuchowe kwasy tłuszczowe LCPUFA. LCPUFA odgrywają znaczącą rolę w rozwoju mózgu, siatkówki oka, układu nerwowego. W czasie ciąży LCPUFA dostarczane są przez łożysko w ostatnim  trymestrze ciąży (problem niedoboru u wcześniaków), po urodzeniu zawarte są w odpowiednich ilościach w Twoim mleku.

Należy zupełnie wyeliminować sól z ciążowej diety.

To fałsz. Sól, o ile lekarz nie zaleci inaczej, stosowana z umiarem pełni ważną funkcję w Twojej diecie, wspomagając właściwą  gospodarkę płynami w organizmie. Oczywiście pamiętaj, że należy  ograniczać jej spożycie zarówno podczas ciąży, jak i na co dzień.

W czasie ciąży powinno się jeść wyłącznie potrawy przygotowane w domu.

To fałsz. Jeśli masz ulubiona restaurację, do której masz zaufanie wybierz odpowiednie dla Twojego stanu potrawy. Jeśli restauracja jest prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami, to osoby przygotowujące tam jedzenie są świadome wszelkich zasad higieny przygotowania posiłków i możliwych konsekwencji swoich błędów. Ponadto restauracje są kontrolowane przez Sanepid.

Pasteryzowanie zapewnia bezpieczeństwo żywności.

To prawda. Pasteryzowanie to proces, który zabija najgroźniejsze dla ciężarnych bakterie nieodporne na działanie wysokich temperatur, takie jak listeria i pałeczki E.coli czy salmonelli.

Okazjonalna lampka wina czy szklanka piwa podczas ciąży są dozwolone.

To fałsz. Alkohol przenika do dziecka przez łożysko i jego stężenie we krwi osiąga prawie taki sam poziom, jak u matki. Alkohol to substancja, która może upośledzić wiele procesów, które odbywają się w organizmie Twoim i dziecka. Ponieważ nie określono do tej pory bezpiecznej dawki alkoholu w czasie ciąży, najlepiej zupełnie z niego zrezygnować.

Artykuły

Najpopularniejsze artykuły w serwisie, czyli co polecają inne mamy.

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z niej bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa komputerze / telefonie / tablecie. W każdym momencie można dokonać zmiany tych ustawień. Czytaj więcej
Akceptuję - nie pokazuj więcej tego komunikatu