Energia w ciąży

5

Energia z pożywienia to po prostu kilokalorie. Musisz pamiętać, że liczy się nie tylko odpowiednia ilość, ale przede wszystkim jakość tego co zjadasz. Podczas ciąży szczególnie dbaj o to, by wraz z każdą porcją energii dostarczać swojemu organizmowi cennych składników odżywczych, składników mineralnych i witamin.

Wymagające początki

Od pierwszego dnia ciąży w nowym organizmie dochodzi do niezliczonej liczby podziałów i procesów. Twój organizm wspiera je odpowiednią gospodarką hormonalną oraz zmianami, jakie zachodzą w Twoim ciele  przygotowującym się do dalszego wzrostu maluszka i porodu. Aby wykonać te nowe zadania musisz dostarczyć swojemu organizmowi więcej energii niż  dotychczas.

Jeśli nie miałaś niedowagi przed okresem ciąży nie jest konieczne abyś zwiększała spożycie energii w I trymestrze.

W pełni rozkwitu

W drugim trymestrze ciąży Twój lekarz zdecyduje, czy potrzebujesz dodatkowej porcji energii. Twój organizm nieco już przyzwyczaił się do nowej sytuacji, uruchomił mechanizmy i procesy wspierające rozwój płodu. To właśnie przyrost Twoich tkanek - rosnące łożysko, zwiększenie ilości krwi i płynów, gromadzenie matczynego tłuszczu, powoduje zmiany wagi. Powinnaś bardzo dbać o to, by Twoja dieta była pełnowartościowa i zróżnicowana, aby pokrywać zapotrzebowanie Twoje i rosnącego maluszka.

Ilość spożywanej przez Ciebie energii w II trymestrze ciąży powinna zwiększyć się o dodatkowe 360 kcal/ dobę.

Finisz

Trzeci trymestr ciąży to czas, kiedy powinnaś wzbogacić swoją dietę o kolejne kilokalorie, w zależności od rekomendacji Twojego lekarza. Dodatkowa ilość energii powinna wzrosnąć o 475 kcal/dobę w porównaniu z okresem sprzed ciąży. Za sprawą rosnącego w ich brzuszku dzidziusia, w tym czasie większość kobiet najwięcej przybiera na wadze. Właśnie teraz dziecko zwiększa swoją wagę dwukrotnie, otaczając swoje ciałko warstwą dziecięcego tłuszczyku, który będzie chronił go w pierwszych chwilach życia poza bezpiecznym mieszkankiem u mamy.

3 trymestr ciąży

Więcej radości i więcej energii

Jeśli nosisz więcej niż jedno dziecko Twoje zapotrzebowanie energetyczne  oraz na składniki odżywcze będzie odpowiednio większe w każdym trymestrze. Nie oznacza to jednak, że masz jeść za troje. O tym, ile dodatkowych kalorii oraz innych składników odżywczych potrzebują Twoje dzieci porozmawiaj z lekarzem (średnio 300 do 500 dodatkowych kilokalorii na 1 dziecko). Najważniejsze, abyś dostarczała im nie tylko więcej kilokalorii, ale również więcej żelaza, substancji mineralnych i płynów. W nagrodę czeka Cię dwa razy więcej radości! Całkowity przyrost masy ciała w ciąży bliźniaczej powinien wynosić 16 – 20,5 kg.

Artykuły

Najpopularniejsze artykuły w serwisie, czyli co polecają inne mamy.

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z niej bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa komputerze / telefonie / tablecie. W każdym momencie można dokonać zmiany tych ustawień. Czytaj więcej
Akceptuję - nie pokazuj więcej tego komunikatu