Ocena żywienia niemowląt i małych dzieci w Polsce

5 5

Czy dieta niemowląt i małych dzieci (5-36 miesięcy) w Polsce jest prawidłowa?

Eksperci z Instytutu Matki i Dziecka pod kierunkiem prof. Haliny Weker we współpracy z Fundacją NUTRICIA w 2016 roku przeprowadzili badanie [1], które miało na celu ocenę dziecięcej diety.

W badaniu wzięło udział 1059 losowo wybranych w całym kraju dzieci w wieku między 5a 36 miesięcy. Rodzicie mieli za zadanie wypełnić ankietę zawierającą m.in. pytania na temat sposobu żywienia i preferencji swoich dzieci. Ponadto notowali przez 3 dni całodzienny jadłospis dziecka. Ankieterzy zebrali również dane na temat wzrostu, masy ciała, stanu zdrowia i aktywności dziecka. Poniżej wybrane wnioski:

1. Aż 32% niemowląt i małych dzieci ma nieprawidłową masę ciała

Najlepszym sposobem na sprawdzenie, czy dziecko otrzymuje odpowiednią ilość pokarmu, jest regularna obserwacja, czy prawidłowo przybiera na masie ciała. Pomocnym narzędziem, które pomoże określić, czy masa ciała jest prawidłowa są siatki centylowe.

2. Dieta dzieci w wieku 13-36 miesięcy jest nieprawidłowo zbilansowana

Proporcje poszczególnych grup produktów i pochodzących z nich składników odżywczych w diecie małych dzieci są niewłaściwe:

88% dzieci po 1. roku życia nie otrzymuje odpowiedniej ilości warzyw

Warzywa są niezbędnym elementem prawidłowo zbilansowanej diety. Są one ważnym źródłem witamin (m.in. z grupy B i witaminy C) oraz składników mineralnych (potasu, cynku, miedzi).

75% niemowląt i 88% małych dzieci ma dietę niedoborową w witaminę D

Witamina D oraz wapń są niezbędne dla prawidłowego wzrostu małego dziecka. Wapń jest budulcem kości, a witamina D jest niezbędna do jego prawidłowego wchłaniania. Głównym źródłem tych składników w diecie maluchów może być mleko modyfikowane typu Junior, oraz przetwory mleczne - naturalne jogurty, kefiry, sery żółte oraz jaja.

Eksperci zalecają, aby kontrolować podaż witaminy D w diecie dziecka, gdyż w Polsce jej niedobory są powszechne. Dlatego warto, aby dziecko otrzymywało żywność wzbogacaną w tę witaminę (np. mleko modyfikowane) lub podawana była w formie suplementów.

83% dzieci po 1. roku życia spożywa posiłki dosalane, a 75% – otrzymuje nadmierną ilość cukru

cukier i sól

Podawanie małemu dziecku słonych i słodkich produktów i napojów wpływa niekorzystnie na rozwój jego smaku. Dziecko wykształca wtedy preferencję smaków, co sprawia, że w przyszłości może mieć upodobanie do niezdrowych produktów – słonych przekąsek, cukru i słodyczy. Nadmiar cukru i słodyczy w diecie może zwiększać ryzyko próchnicy zębów oraz sprzyja przybieraniu na wadze.

3. Dieta dzieci w wieku 13-36 miesięcy odbiega od prawidłowych zaleceń żywieniowych

Jak powinna wyglądać prawidłowa dieta dziecka w wieku 13-36 miesięcy?

Prawidłowa dieta dziecka w wieku 13-36 miesięcy powinna być urozmaicona pod względem doboru produktów. Pełnowartościowy (dobowy) jadłospis, obejmujący 4-5 posiłków, powinien uwzględniać produkty z 5 grup żywności:

Mięso, ryby, wędliny, jaja

ryba i jajkaMięso w diecie dzieci jest ważnym źródłem białka oraz witamin. W jadłospisie malucha powinno znaleźć się chude mięso wysokiej jakości - drób, wołowina. Oprócz mięsa w menu dziecka 1-2 razy w tygodniu powinny pojawić się ryby, które są ważnym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Mleko i przetwory mleczne

sery i jogurtNależy pamiętać o codziennym podawaniu dziecku produktów nabiałowych, takich jak: mleko (mleko modyfikowane przeznaczone dla po 1. roku życia), maślanka, kefir lub jogurt.

Warzywa i owoce

warzywa

Do jadłospisu malucha codziennie należy włączać owoce i warzywa, których niedobór jest jednym z najczęściej obserwowanych błędów w żywieniu dzieci.

Najkorzystniejsze dla organizmu jest spożywanie świeżych, nieprzetworzonych owoców i warzyw.

Produkty zbożowe

produkty i przetwory zbożoweZboża są ważnym źródłem węglowodanów w diecie malucha. Dlatego należy dbać, aby w jadłospisie znalazły się produkty zbożowe z pełnego przemiału takie jak kaszki, kasze oraz urozmaicone gatunki pieczywa.

 

Tłuszcze roślinne

olej i oliwa

Tłuszcze są źródłem rozpuszczalnych w tłuszczach witamin A, D, E, dlatego posiłki dla dzieci powinny być przygotowywane z udziałem tłuszczów roślinnych najlepiej oliwy z oliwek lub oleju rzepakowego z ograniczeniem tłuszczu zwierzęcego. 

Urozmaicanie jadłospisu oraz stopniowe wprowadzanie i przyzwyczajanie dziecka do nowych produktów jest konieczne do akceptacji produktów  wspierających optymalną realizacją  zapotrzebowania na składniki odżywcze.

[1] * Raport z badania „Kompleksowa ocena sposobu żywienia dzieci w wieku 5-36 miesięcy- badanie ogólnopolskie 2016 rok”, Instytut Matki i Dziecka pod kierownictwem prof. Haliny Weker we współpracy z Fundacja Nutricia, Warszawa 2017

 

 

Jestem tym, co mi dajesz, Mamo!

Jako producent żywności dostarczamy produkty dla niemowląt i małych dzieci dostosowane do ich potrzeb na każdym etapie rozwoju.

Poznaj naszą jakość

Artykuły

Najpopularniejsze artykuły w serwisie, czyli co polecają inne mamy.

Aplikacja mobilna "BoboVita"

Aplikacja Mobilna BoboVita

Przygotowaliśmy dla Ciebie wyjątkowe narzędzie, w którym znajdziesz wskazówki i rady dotyczące żywienia małego dziecka do 1. roku życia.

Szukaj produktów

Lista partnerów NUTRICIA sp. z o.o.