Pokarmy, których należy unikać w diecie niemowlęcia i małego dziecka

4 5

Dobra wiadomość: wraz z rozwojem dziecka wzrasta ilość stałych pokarmów, które możesz mu podawać. Niektórych produktów wciąż lepiej unikać.

Na tym etapie żywienia w jadłospisie malucha nie powinno być miejsca na:

  • Sól i słone potrawy

Nadmiar soli ma niekorzystny wpływ na zdrowie  i może wpływać negatywnie na rozwój preferencji smakowych, dlatego nie dosalaj posiłków dla maluszka. Proste smaki są dla niego najlepsze!

Dodawanie soli do posiłków jest częstym błędem, gdyż aż 30% niemowląt otrzymuje posiłki dosalane [1].

Obiadki i zupki w słoiczkach BoboVita nie zawierają żadnych dodatków smakowych ani soli* i również dzięki temu są odpowiednie dla dziecka.

  • Słodzone napoje i przekąski

Według  zaleceń ekspertów w diecie niemowlęcia należy unikać dodatku cukru, którego nadmiar zwiększa ryzyko próchnicy i kształtowania się nieprawidłowych preferencji smakowych. Cukier to składnik pożywienia, który nie powinien być nadużywany w żadnej diecie, także dorosłych.

Czy wiesz, że?

Aktualne dane pokazują, że spożycie cukrów wśród dzieci i dorosłych znacznie przewyższa dozwolone poziomy. W Polsce aż 75% dzieci po 1. roku życia spożywa nadmierną ilość cukru [1].

  • Miód

Miodu nie należy wprowadzać do diety dziecka przed ukończeniem 12. miesiąca życia. Miód może zawierać przetrwalniki bakterii Clostridium botulinum, które powodują chorobę zwaną botulizmem dziecięcym.

  • Sery pleśniowe i sery niepasteryzowane

Produkty mleczne takie jak sery pleśniowe (brie, camembert), czy sery typu feta, przygotowywane z niepasteryzowanego mleka, mogą być źródłem groźnej dla zdrowia dzieci i kobiet w ciąży bakterii Listeria monocytogenes.

  • Owoce morza i surowe ryby

Surowe ryby i owoce morza (sushi, ostrygi), które mogą być źródłem groźnych bakterii chorobotwórczych lub pasożytów.

  • Surowe lub niedogotowa jaja

Surowe lub niedogotowane jaja mogą być powodem zakażenia bakterią Salmonella.

  • Napoje inne niż woda i mleko mamy (m.in kawa i herbata)

Najlepszym napojem dla dzieci i dorosłych jest woda. U niemowląt wyłącznym pokarmem przez pierwsze 6 miesięcy życia powinno być mleko mamy (nie ma konieczności dopajania maluszka). W trakcie rozszerzania diety możesz zacząć podawać dziecku wodę. Dla niemowląt najlepsza jest woda źródlana lub naturalna woda mineralna -niskozmineralizowa­na, niskosodowa, niskosiarczanowa . Przyzwyczajenie go do picia wody zamiast soków i słodkich napojów pozwoli na kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych.

[1] Weker H, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2017 (raport z badania: Kompleksowa ocena sposobu żywienia dzieci w wieku od 5 do 36 miesiąca życia – badanie ogólnopolskie 2016) przeprowadzone we współpracy z Fundacją NUTRICIA).

* Wyjątek stanowi 1 produkt gdzie zawartość soli wynika z dodatku sera

BoboVita - Mój wybór!

Jestem tym, co mi dajesz, Mamo!

Jako producent żywności dostarczamy produkty dla niemowląt i małych dzieci dostosowane do ich potrzeb na każdym etapie rozwoju.

Poznaj naszą jakość

Aplikacja mobilna "BoboVita"

Aplikacja Mobilna BoboVita

Przygotowaliśmy dla Ciebie wyjątkowe narzędzie, w którym znajdziesz wskazówki i rady dotyczące żywienia małego dziecka do 1. roku życia.

Szukaj produktów

Lista partnerów NUTRICIA sp. z o.o.