Wyzwania żywieniowe w okresie 13-24 miesięcy

2 min

Doradca ds. żywienia małych dzieci

Mama karmi synka lyzeczka

Twoje dziecko nie jest już niemowlęciem – to mały człowiek, który robi pierwsze kroki na drodze do samodzielności. Pamiętaj, że żywienie małych dzieci ma wpływ na ich rozwój. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek przydatnych, w codziennym komponowaniu diety malucha.

Mama karmi synka lyzeczka
Mama karmi synka lyzeczka

Małe dzieci – powyżej 12 miesiąca życia, powinny otrzymywać w ciągu dnia 4-5 posiłków.

3 podstawowe i 1 lub 2 uzupełniające. Należy zwrócić uwagę na częstość spożywania posiłków, dobór produktów w diecie oraz wartość energetyczną i odżywczą. Ważne, by zapewnić maluchowi równomierną podaż energii przez cały dzień. U dzieci między 13 a 24 miesiącem życia dobowe zapotrzebowanie na energię w przeliczeniu na 1 kilogram masy ciała wynosi ok. 83 kcal.

Dobrze rozplanuj 5 posiłków w ciągu dnia.

Jeśli Twoje dziecko nie ma ochoty na przekąskę nie wmuszaj jej – lepiej by zjadło obiad.

Nie popadaj w rutynę i urozmaicaj dietę, ponieważ nawyki żywieniowe Twojego dziecka w dorosłym życiu, kształtujesz właśnie teraz!

Dzieci mają już swoje preferencje smakowe, dania, które najbardziej im smakują.

Do Ciebie należy jednak podawanie nowych smaków i konsystencji. Nie popadaj w rutynę i urozmaicaj dietę, ponieważ nawyki żywieniowe Twojego dziecka, kształtujesz właśnie teraz!

Prawidłowa dieta dziecka warunkuje jego optymalny wzrost i rozwój.

Jadłospis dziecka powinien być różnorodny i prawidłowo zbilansowany, aby dostarczać nie tylko energii, ale także ważnych składników odżywczych takich jak, białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy, i składniki mineralne (np. żelazo, wapń). Dlatego staraj się wprowadzić do menu dziecka jak najwięcej produktów spożywczych: mleko i nabiał, pieczywo, kasze, mięso, drób, ryby owoce i warzywa.
 

Do układania codziennego jadłospisu dziecka w wieku 1-3 roku życia przydatny może być Modelowy Talerz Żywieniowy1, obrazujący orientacyjną liczbę porcji różnych produktów spożywczych, które są zalecane w ciągu dnia.

Czego powinnaś unikać w diecie dziecka

  • soli,
  • cukru,
  • dań gotowych i półproduktów (sosów i zup z proszku, kostki rosołowej, ciast z torebki),
  • słodyczy typu batony, cukierki, ciasteczka, lizaki,
  • słodkich napojów (cola, napoje z kartoników),
  • czarnej i zielonej herbaty,
  • produktów zawierających konserwanty, sztuczne barwniki (chipsy, fast food, słabej jakości wędliny i parówki, itp.)

Żywienie w okresie 1000 pierwszych dni życia dziecka ma fundamentalne znaczenia dla jego zdrowia teraz i w przyszłości. Pamiętaj, że w tym czasie Twoje dziecko ma bardzo delikatny organizm, wrażliwy na zanieczyszczenia występujące w pożywieniu. Dlatego zawsze wybieraj produkty najwyższej jakości, ze sprawdzonych źródeł, spełniające surowe normy dla żywności dla niemowląt i małych dzieci.

Posiłki BoboVita dla małych dzieci, dają Ci gwarancję, że podajesz swojemu maluchowi, posiłki nie tylko prawidłowo zbilansowane, ale także bezpieczne.

  1. Poradnik żywienia dziecka w wieku od 1 do 3 roku życia. Praktyczne zastosowanie norm żywienia opracowanych przez Grupę Ekspertów w 2012 r. Instytut Matki i Dziecka.

Oceń ten artykuł: