Kulinarny dekalog przyszłej Mamy

4

Właśnie teraz w Twoim ciele rozwija się mały człowiek, zupełnie zależny od Ciebie i Twojego organizmu. To, jak się odżywiasz wpływa nie tylko na Twoje samopoczucie i kondycję, ale również warunkuje prawidłowy wzrost i rozwój Twojego dziecka.

Ziarnko do ziarnka

Dieta kształtuje naszą kondycję i samopoczucie. Ciąża to doskonały okres, aby poprawić swoje nawyki żywieniowe. Jeśli do tej pory nie przykładałaś wagi do jakości i składu swojej diety teraz możesz to naprawić. Pamiętaj, że wszystko co jesz wpływa na rozwój Twojego dziecka. Każdy posiłek to okazja by dostarczyć maluszkowi cennych substancji odżywczych i kształtować dobra kondycję Twojego organizmu.

Nasza rada: Sięgasz po posiłek? Zastanów się, czy tego właśnie potrzebujecie Ty i maleństwo!

Pozytywna energia

kobieta w ciązy pełna pozytywnej energii

Ciąża to czas, kiedy potrzebujesz więcej energii niż zwykle. Jeśli nie miałaś niedoborowej masy ciała przed okresem ciąży, prawdopodobnie nie jest konieczne abyś zwiększała spożycie energii w I trymestrze. Ilość dostarczanej energii powinna wzrosnąć dopiero w II i III trymestrze ciąży.

Spożywana przez Ciebie energia w II trymestrze ciąży powinna zwiększyć się o dodatkowe 360 kcal/dobę, a w III ilość ta powinna wzrosnąć do dodatkowych 475 kcal/dobę. Pamiętaj, że są to wartości uśrednione i aby określić indywidualne zapotrzebowanie energetyczne należy wziąć pod uwagę wiek, masę ciała, aktywność fizyczna czy stan odżywienia. W tym okresie rośnie zapotrzebowanie na podstawowe składniki odżywcze, a w mniejszym stopniu na energię. Bardzo ważne jest abyś z każdym posiłkiem dostarczała swojemu organizmowi oraz dziecku cennych składników odżywczych, które będą wpływały korzystnie na Wasze zdrowie.

Nasza rada: Wybierz sok ze świeżych owoców zamiast gazowanego napoju, warzywa pokrojone w słupki z jogurtowym dipem zamiast chipsów. Zdrowe jedzenie może być bardzo pyszne.

Nie za mało, nie za dużo

Wiele kobiet martwi się, że przytyje w ciąży. Pamiętaj, że przybranie na wadze jest nieodzowne, jeśli chcesz urodzić  zdrowe dziecko. Jeśli Twoja masa ciała przed poczęciem była w normie, powinnaś przytyć w ciąży 11–13 kg.

Czy wiesz, że: Prawidłowy wzrost i rozwój płodu zależy od Twojego stanu odżywienia nie tylko w czasie ciąży, ale i przed poczęciem? Istnieje związek pomiędzy masą urodzeniową noworodka a masą ciała kobiety ciężarnej oraz  przyrostem tej masy w ciąży.

Nasza rada: Stosuj zbilansowaną, pełnowartościowa dietę i w miarę możliwości prowadź aktywny tryb życia. Skonsultuj ze swoim lekarzem, jakie formy ruchu są odpowiednie dla Twojego stanu i rozpocznij regularny trening.

Łatwiej niż myślisz

Chcesz stosować pełnowartościową i odpowiednio  zbilansowaną dietę podczas ciąży, ale obawiasz się, że nie uda Ci się  jej skomponować we właściwy sposób? To nie jest tak trudne jak się może wydawać. Najważniejsze, abyś nauczyła się rezygnować z „pustych kalorii”, a zamiast nich wybierała pełnowartościowe produkty.

Nasza rada: Wybieraj te produkty, które przy mniejszej ilości energii dostarczą Ci jak największej wartości odżywczej (pamiętaj, że nie chodzi o produkty typu „light”). Wybierz biały ser półtłusty zamiast pełnotłustego – dostarczysz swojemu organizmowi tyle samo białka i wapnia, a mniej kilokalorii.

Różnorodność i prostota

Podczas ciąży powinnaś spożywać produkty, które dostarczą Ci wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Wybieraj produkty pełnowartościowe i jak najmniej przetworzone. Jest to ważne szczególnie w przypadku węglowodanów, których zjadamy relatywnie najwięcej i które dostarczają nam najwięcej energii.

Nasza rada: Podczas zakupów wybieraj produkty pełnoziarniste, ponieważ zawierają one największe ilości składników odżywczych, jak witaminy z grupy B, składniki mineralne czy błonnik pokarmowy, który reguluje pracę układu pokarmowego. Zastąp białe pieczywo ciemnym, biały makaron - makaronem z pełnych zbóż, kupuj mąkę z pełnego przemiału.

Przyjemnie i pożytecznie

Jeśli należysz do osób, którym pełnowartościowa i odpowiednio zbilansowana dieta kojarzy się z bezbarwnymi smakami chętnie wyprowadzimy Cię z błędu. Smakosze całego świata potwierdzą, że  zdrowe jedzenie jest najsmaczniejsze. Ta przyjemność jest również dostępna dla przyszłych mam. Czy wiesz, że już w życiu płodowym kształtujesz kulinarne upodobania swojego dziecka.

Nasza rada: Poświęć chwilę na zapoznanie się z przepisami na naszej stronie internetowej. Spróbuj nowych potraw, bezalkoholowych drinków i zdrowych deserów. Odkryjesz, że zdrowe jedzenie może być bardzo smaczne!

Pij dużo wody

Ciało człowieka składa się w ok. 65% z wody!  Woda jest niezbędna w procesie powstawania komórek ciała, układu  krwionośnego, dostarczania składników odżywczych i usuwania ubocznych produktów przemiany materii. Tobie podczas ciąży woda pomoże zwalczyć  zaparcia, zapobiegnie wysuszeniu skóry, zmniejszy ryzyko wystąpienia zakażenia dróg moczowych. Pij codziennie 1,5l - 2l płynów, najlepiej  niegazowanej wody mineralnej.

Tropikalny koktajl owocowy

Pamiętaj, że płyny to nie tylko woda! Nawodnisz swój organizm pijąc soki owocowe i warzywne (najlepiej naturalne 100%, niesłodzone lub świeżo wyciskane), kompoty, mleko, lekką herbatę, kawę zbożową czy nietłuste zupy. Woda zawarta jest również w warzywach i owocach. Unikaj  wysokosłodzonych i gazowanych napojów oraz słodkich syropów w koncentracie – poza płynem dostarczają Ci one solidnej porcji „pustych kalorii”.

Nasza rada: Jeśli jesteś znudzona piciem wody, dodaj do niej kilka kropel soku z cytryny – urozmaicisz jej smak bez dodatkowej ilości cukru. Na specjalne okazje przygotuj pyszne bezalkoholowe drinki, przepisy znajdziesz na naszej stronie!

Drobne wpadki żywieniowe

Starasz się odżywiać racjonalnie, ale skusiłaś  się na dodatkową porcję ciasta czekoladowego? Nie martw się! Jesteś w  ciąży, masz prawo do odrobiny szaleństwa. Niektóre kobiety mają tzw. „zachcianki ciążowe”, jeśli tak jest w Twoim przypadku powiedz o tym swojemu lekarzowi. Jednorazowe żywieniowe grzeszki nie powinny zaszkodzić Tobie ani Twojemu dziecku, o ile unikasz produktów, które należy wykluczyć z diety w czasie ciąży.

Nasza rada: Jeśli czujesz, że masz straszną ochotę na niezbyt wartościową przekąskę spróbuj zastąpić ją zdrowszym przysmakiem.

Razem raźniej

rodzice przygotowujący się na przyjscie na swiat dziecka

Z pewnością rozumiesz już, że pełnowartościowa i odpowiednio zbilansowana dieta przyszłej mamy może być nie tylko  smaczna, ale i korzystna dla zdrowia Twojego, Twojego dziecka i Twoich bliskich. Smaczne i zdrowe posiłki, spożywane wspólnie zaowocują miłą atmosferą i dobrym samopoczuciem całej rodziny.

Nasza rada: Porozmawiaj z bliskimi o tym, jak ważna dla Ciebie i prawidłowego rozwoju dziecka jest Twoja dieta i zaproś ich do kulinarnej przygody.

Artykuły

Najpopularniejsze artykuły w serwisie, czyli co polecają inne mamy.

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z niej bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa komputerze / telefonie / tablecie. W każdym momencie można dokonać zmiany tych ustawień. Czytaj więcej
Akceptuję - nie pokazuj więcej tego komunikatu