Prawidłowa waga w ciąży

4

W czasie ciąży Twoje ciało przechodzi przez szereg przemian. Twój organizm magazynuje niektóre substancje, zmienia kształt pewnych organów (np. macicy), uruchamia dotąd nieużywane mechanizmy. Konsekwencją tego jest między innymi wzrost masy ciała.

Przybieranie na wadze to nieodzowny element prawidłowo przebiegającej ciąży. To ten wyjątkowy czas, kiedy dodatkowe kilogramy mogą być prawdziwym powodem do dumy!

Indywidualne standardy

Ponieważ każda kobieta i każda ciąża są niepowtarzalne, nie istnieje  również jeden właściwy wzorzec zmian masy ciała. Zarówno zbyt duży, jak  i zbyt mały przyrost masy ciała podczas ciąży może mieć niekorzystne  skutki. Zapytaj swojego lekarza, ile orientacyjnie powinnaś przybrać na  wadze podczas ciąży. Przy wyznaczeniu tej wielkości będą miały znaczenie  Twój wzrost i waga sprzed ciąży. Wzrost masy ciała będzie zależał od  Twojej przemiany materii, trybu życia, stosowanej diety.
 

Przedciążowe BMI (kg/m2)  Interpretatacja wskaźnika BMI  Przyrost masy ciała w ciąży
<19,8 niedowaga 12,5-18 kg
19,8 do 26 prawidłowa masa ciała 11,5-16 kg
26-29 nadwaga 7-11,5 kg
>29 otyłość 7 kg

 

W równowadze

Bardzo ważne, aby przyrost masy ciała był stopniowy i zrównoważony.  Ma to ogromne znaczenie, ponieważ zapewnia stały dopływ składników odżywczych oraz energii dla dziecka. Równomierny przyrost masy ciała jest korzystny również dla Ciebie, ponieważ ułatwia organizmowi przyzwyczajenie się do zwiększonego obciążenia oraz zrzucenie nadprogramowych kilogramów po porodzie. Zwiększa też szansę uniknięcia rozstępów.

Kiedy i ile?

Pamiętaj, że w przypadku ciąży równomierny przyrost nie oznacza, że powinnaś każdego miesiąca przytyć tyle samo. W pierwszym trymestrze ciąży, kiedy płód jest jeszcze mały, Twój przyrost wagi może być niewielki.

Z powodu nudności wielu kobietom zdarza się tracić na wadze w tym okresie. O ile nie są to drastyczne spadki, nie ma się czym martwić. Organizm zrekompensuje sobie te straty w kolejnych okresach ciąży.
zielona waga

W drugim trymestrze masa ciała zmienia się głównie z powodu zmian zachodzących w kobiecym ciele - zwiększenie objętości krwi w organizmie,  przyrost tkanki tłuszczowej, powiększające się piersi i macica. W ostatnim trymestrze ciąży rośnie głównie dzidziuś, którzy może w tym  czasie nawet dwukrotnie zwiększyć swoją masę ciała.

Mówiąc o przyroście masy ciała podczas ciąży należy pamiętać, że dodatkowe kilogramy są sumą na którą składają się:

  • dziecko 3,5 kg
  • łożysko 0,7 kg 
  • płyn owodniowy 0,9 kg 
  • powiększenie macicy 1 kg 
  • gruczoły piersiowe 0,5 kg 
  • objętość krwi 2 kg 
  • płyny komórkowe 2 kg 
  • tkanka tłuszczowa ok. 3 kg

Obserwuj swoje ciało

Podczas ciąży wskazane jest kontrolowanie masy ciała poprzez cotygodniowe ważenie się i zapisywanie wyników. Najlepiej robić to tego  samego dnia, na czczo tuż po wstaniu z łóżka. Notatki zabierz ze sobą na wizytę u lekarza prowadzącego ciążę. Jeśli w pewnym momencie, waga  drastycznie się zmieni poinformuj go o tym.

Waga w górę, waga w dół

Kontroluj przyrost masy ciała i konsultuj go na bieżąco ze swoim lekarzem prowadzącym.

Jeśli lekarz uzna, że zbyt szybko przybierasz na wadze wspólnie ustalicie sposób postępowania. Przeanalizuj ilość przyjmowanych posiłków  i jakości pożywienia. Możesz ograniczyć ilość spożywanych cukrów prostych (słodycze, słodzone soki owocowe), a także zacząć jeść regularnie niewielkie posiłki. Staraj się również wybierać produkty o wysokiej wartości odżywczej przy niskiej wartości energetycznej. W zależności od etapu ciąży i Twojej kondycji lekarz może zalecić też  odpowiednią do Twojego stanu lekką aktywność fizyczną. 

Jeśli przybierasz zbyt wolno lekarz powinien wykluczyć ewentualne zaburzenia przemiany materii. Prawdopodobnie warto zacząć od stosowania sposobów, które zminimalizują cały szereg problemów  związanych z porannymi nudnościami. Powinnaś starać się nie omijać posiłków w ciągu dnia oraz eliminować duże objętościowo potrawy, które niosą za sobą niską wartość energetyczną. Możesz również zwiększyć ilość tłuszczu w diecie. Możliwe, że lekarz zarekomenduje również zwolnienie trybu życia, jeśli pracujesz zbyt ciężko lub Twoje zajęcie jest szczególnie stresujące. Jeśli w dalszym ciągu Twoje tempo przybierania na wadze będzie zbyt małe  w stosunku do potrzeb, prawdopodobnie otrzymasz skierowanie na dalsze badania.

Artykuły

Najpopularniejsze artykuły w serwisie, czyli co polecają inne mamy.

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z niej bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa komputerze / telefonie / tablecie. W każdym momencie można dokonać zmiany tych ustawień. Czytaj więcej
Akceptuję - nie pokazuj więcej tego komunikatu