Rola diety przyszłej mamy

5

Ciąża to magiczny okres, kiedy Twoje ciało staje się sceną dla niesamowitego spektaklu, jakim jest powstanie nowego życia. W ciągu 40 tygodni maleńka komórka przeistacza się w małego człowieka

Aby mogły powstać komórki, narządy wewnętrzne i układy maluszek musi otrzymać wszystkie niezbędne składniki odżywcze, a ich źródłem jest Twoje menu. Dlatego pełnowartościowa i odpowiednio zbilansowana dieta podczas ciąży jest dla niego doskonałym podarunkiem, który może pozytywnie wpływać na kondycję i zdrowie, również w jego dalszym życiu.

Pozytywny wpływ diety przyszłej mamy na dziecko

Mózg płodu, rozwija się najbardziej intensywnie w trzecim trymestrze ciąży, dlatego szczególnie  ważne jest, by w tym okresie twoja dieta zawierała odpowiednią ilość energii, białka i nienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3. Oznacza to, że nie jest to dobry moment na ograniczanie ilości jedzenia nawet, jeśli w pierwszych trymestrach ciąży przybrałaś na wadze więcej niż planowałaś.

Nawyki żywieniowe Twojego dziecka kształtują się już w czasie ciąży. Możesz już teraz wpajać swojemu dziecku pozytywne wzorce żywieniowe.
Masa urodzeniowa Twojego dziecka jest bezpośrednio uzależniona od jakości i składu Twojej diety podczas ciąży.

Niedojadanie lub eliminowanie pewnych produktów z diety może prowadzić do zaburzeń wzrostu dziecka. Przejadanie się może spowodować, że dziecko będzie zbyt duże. Dzieci o zbyt niskiej masie  urodzeniowej, są mniej odporne i narażone na więcej komplikacji niż te, które urodziły się z prawidłową masą ciała. Aby Twoje dziecko rosło w tempie, jaki zaplanowała dla niego natura, powinnaś stosować  odpowiednio zbilansowaną i pełnowartościową dietę. Bardzo ważnymi składnikami odżywczymi dla masy urodzeniowej dziecka są cynk i kwas foliowy. Rozwój narządów wewnętrznych Twojego dziecka odbywa się podczas ciąży i dostarczenie odpowiedniej ilości składników odżywczych warunkuje ich prawidłowy wzrost.

podczas ciąży ważny jest połnowartosciowy posilek

Pozytywny wpływ diety na przyszłą mamę

Ciąża to doskonały pretekst by udoskonalić swoje nawyki żywieniowe z myślą o swojej kondycji zdrowotnej, dobrym samopoczuciu i wyglądzie. Dieta ma ogromny wpływ na to, jak poradzisz sobie z wyzwaniami ciąży oraz wysiłkiem związanym z opieką nad noworodkiem, zarówno pod względem  emocjonalnym, jak i fizycznym. Twoje samopoczucie w ciąży również zależy od tego, co jesz. Większość kobiet podczas ciąży odczuwa pewne dolegliwości związane z tym stanem. Zmęczenie, zgaga, żylaki, problemy z cerą, z dziąsłami, obrzęki czy skurcze łydek – to te, które odpowiednio zbilansowana i pełnowartościowa dieta może minimalizować.

Szczególną rolę w zapobieganiu mdłościom spełnia witamina B6. Odpowiednia dawka węglowodanów złożonych zmniejszy uczucie zmęczenia, a właściwa ilość płynów pomaga zwalczać obrzęki.

Bezpieczeństwo ciąży jest nieporównywalnie większe u kobiet, które stosują odpowiednio zbilansowaną i pełnowartościową dietę. Właściwy poziom żelaza w diecie uchroni Cię przed niedokrwistością, a odpowiednia podaż witaminy C minimalizuje możliwość wystąpienia stanu przedrzucawkowego.

Poród i połóg

Odpowiednio zbilansowana i pełnowartościowa dieta podczas ciąży wzmacnia szanse na naturalny poród o czasie, ponieważ wspiera prawidłowe funkcjonowanie wszystkich narządów Twoich i dziecka. Odpowiednia ilość cynku, witaminy A, C oraz magnezu w Twojej diecie na poszczególnych etapach ciąży zwiększa prawdopodobieństwo porodu o czasie. Im lepsza kondycja Twojego organizmu  podczas ciąży, tym lepiej będzie on odzyskiwał siły po porodzie.

Artykuły

Najpopularniejsze artykuły w serwisie, czyli co polecają inne mamy.

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z niej bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa komputerze / telefonie / tablecie. W każdym momencie można dokonać zmiany tych ustawień. Czytaj więcej
Akceptuję - nie pokazuj więcej tego komunikatu