Źródła żelaza w diecie dziecka po 12. miesiącu życia

3

Dzieci najbardziej narażone są na niedobory żelaza po 6 miesiącu życia, gdy wyczerpują się zapasy, zgromadzone w życiu płodowym. Żelazo to bardzo ważny pierwiastek, który wspomaga funkcjonowanie układu nerwowego i odpornościowego.

Mimo, iż po 12. miesiącu życia zapotrzebowanie na żelazo nieco maleje, dalej ważne jest zapewnienie odpowiedniej podaży tego cennego mikroskładnika. Dziecko cały czas się rozwija. Po ukończeniu pierwszego roku życia masz więcej możliwości na urozmaicanie codziennego menu maluszka. Dzięki temu w łatwiejszy sposób zapewnisz mu odpowiednią ilość żelaza i innych pierwiastków.

Dziecko w wieku 1 – 3 lata potrzebuje 7 mg żelaza każdego dnia.1 Zapotrzebowanie pokryjesz podając maluszkowi produkty bogate w żelazo oraz warzywa i owoce, które wspomagają jego wchłanianie.  W diecie Juniora bardzo ważne są źródła żelaza hemowego, które znajdziemy w mięsie i niehemowego, dostępnego w produktach roślinnych.

Produkty spożywcze bogate w żelazo

Źródła żelaza hemowego w diecie dziecka w wieku 1-3 lata to:

  • mięso i przetwory mięsne, które dostarczają najwięcej żelaza, najlepsze dla dziecka są wołowina, cielęcina, wieprzowina, królik, kaczka i wędliny – 18,7 do 2,9 mg żelaza w 100 g produktu;
  • jaja (zwłaszcza żółtko) – 2,2 mg żelaza w 100 g produktu;
  • ryby: łosoś, makrela, dorsz, śledź – 1,2 do 1,2 mg żelaza w 100 g produktu;

Źródła żelaza niehemowego w diecie Juniora to:

  • produkty zbożowe: kaszki dla dzieci; pieczywo żytnie, razowe, pełnoziarniste, pumpernikiel, chleb chrupki, grahamki, kasza jaglana, kasza gryczana, kasza pęczak, ryż brązowy, płatki owsiane, płatki jęczmienne;
  • warzywa: botwinka, bób, burak, brokuły, brukselka, szpinak, groszek zielony, fasolka szparagowa, pietruszka, potrzebne są również te, bogate w witaminę C: papryka czerwona, szpinak, natka pietruszki, jarmuż, kalafior;
  • owoce: porzeczki, poziomki, maliny i awokado; cenne są również te, bogate w witaminę C: porzeczki, kiwi, truskawki, pomarańcza, grejpfrut i cytryna;
  • owoce suszone: morele, śliwki, jabłka, rodzynki, figi i daktyle;
  • nasiona, ziarna i orzechy: dynia, słonecznik, sezam, mak, orzechy włoskie, pistacjowe, laskowe, arachidowe, migdały.

1Jarosz M. (red.) Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja. Instytut Żywności i Żywienia 2012

Przejrzyj nas na wylot!

Jako producent żywności dostarczamy produkty dla niemowląt i małych dzieci dostosowane do ich potrzeb na każdym etapie rozwoju.

Poznaj naszą jakość
Przejrzyj nas na wylot - BoboVita

Konkurs Zdjęcie Miesiąca

Dziecko na rękach matki Produkty BoboVita
Wyślij zdjęcie swojego maluszka i wygraj pyszny zestaw produktów BoboVita!
Weź udział w konkursie

Nasze produkty

Odkryj ile uwagi i serca włożyliśmy w nasze produkty, by jak najlepiej odpowiadały potrzebom Twojego dziecka.

Artykuły

Najpopularniejsze artykuły w serwisie, czyli co polecają inne mamy.

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z niej bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa komputerze / telefonie / tablecie. W każdym momencie można dokonać zmiany tych ustawień. Czytaj więcej
Akceptuję - nie pokazuj więcej tego komunikatu