11. tydzień ciąży

4

Twoje dziecko

Twoje dziecko ma teraz 4,5 - 7cm długości i waży ok. 7g. W tym tygodniu urośnie tyle, ile w ciągu ostatnich jedenastu! Jego mózg, płuca, wątroba i nerki, choć maleńkie, już działają.

Maluch potrafi wykonywać ruchy jak ssanie, połykanie a nawet ziewanie. Palce u jego rąk są już pozbawione błony, wkrótce będzie nimi poruszać. Wszystkie podstawowe organy w jego ciele już ukształtowane i nadal będą rozwijać się i dojrzewać w przygotowaniu do porodu.

Dziecko już teraz kopie i przeciąga się, a jego ruchy stają się bardziej płynne

Twoje ciało

Pamiętaj o wykonaniu badania USG między 9. a 13. tygodniem ciąży. Lekarz sprawdzi wówczas czy nosisz pod sercem jedno, czy więcej dzieci choć widać to wcześniej ale mogą przecież być to bliźnięta jednojajowe. Sprawdzi również, czy ciąża prawidłowo się rozwija, czy wykształcone są prawidłowo najważniejsze części płodu. To badanie pozwala na ocenę czy nie ma wad genetycznych. Lekarz zwraca uwagę na wielkość przezierności karkowej oraz obecność kości nosowych - są to parametry, które informują o ewentualnym ryzyku wad chromosomalnych płodu (np. zespołu Downa i innych). U wszystkich kobiet po 35. roku życia to badanie powinno być obowiązkowe.

Jeżeli są wątpliwości to wykonuje się test PAPPA, dodatkowe badanie krwi matki. Wiadomo, że witamy są ważne dla zdrowia. Jednak ważne, by przyjmować ich właściwe ilości – zwłaszcza, gdy jesteś w ciąży. Nadmiar witamin A i D może być szkodliwy, dlatego nie przyjmuj tych witamin w tabletkach bez konsultacji z lekarzem.

W przypadku przyjmowania preparatów multiwitaminowych sprawdź, czy są one zalecane również kobietom w ciąży. Teraz najważniejszym składnikiem jest dla Ciebie kwas foliowy, który powinnaś przyjmować do 12 tygodnia ciąży. Przyjmowanie jakiegokolwiek suplementu zawsze skonsultuj z lekarzem prowadzącym ciążę.

W dalszym ciągu zwracaj uwagę na to, co jesz. Składnikiem każdego posiłku powinny być owoce i warzywa świeże lub gotowane na parze. Spożywaj chude mięsa, ryby (najlepiej morskie) pieczone lub gotowane na parze, to doskonałe źródło białka i zdrowych kwasów tłuszczowych, a do tego lekkostrawne!

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z niej bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa komputerze / telefonie / tablecie. W każdym momencie można dokonać zmiany tych ustawień. Czytaj więcej
Akceptuję - nie pokazuj więcej tego komunikatu