Rozszerzanie diety niemowlęcia

5 5

Rozszerzanie diety jest ważnym etapem w życiu każdego malucha, długo wyczekiwanym przez jego rodziców. Dziecko odkrywa bogactwo smaków i nieznane dotąd konsystencje – przeżywa istną kulinarną przygodę!

Żywienie niemowląt ma niebagatelny wpływ na ich rozwój. Dlatego wprowadzanie nowych pokarmów powinno odbywać się według schematu żywienia z 2016 roku ustalonego przez ekspertów. Dzięki temu rodzice, żywiąc maluszka, mają szansę wpływać na jego zdrowie teraz i w przyszłości.

Odpowiedni czas na pierwszą łyżeczkę

Rozszerzanie diety powinno nastąpić nie wcześniej niż po ukończeniu 17. tygodnia i nie później niż w 26. tygodniu życia niemowlęcia. W tym okresie większość niemowląt jest już gotowa na przyjmowanie pokarmów innych niż mleko.

dziecko karmione piersią
Zbyt wczesne wprowadzenie nowych produktów może zniechęcić niemowlę do wypijania mleka mamy, które powinno być wyłącznym pokarmem przez pierwsze 6 miesięcy życia dziecka. Mleko kobiece zawiera m.in przeciwciała niezbędne do stymulowania układu odpornościowego niemowlaka.

Zbyt wczesne wprowadzenie posiłków uzupełniających do diety dziecka może zwiększyć ryzyko alergii. Natomiast opóźnianie wprowadzania nowych produktów do menu maluszka może spowodować niedobory w diecie, co w konsekwencji zaburzy prawidłowy rozwój. Mimo, iż mleko mamy wciąż stanowi podstawę diety, po 6. miesiącu życia niemowlęcoa nie jest ono w stanie dostarczyć niektórych niezbędnych składników i staje się niewystarczającym pokarmem. Ponadto rośnie zapotrzebowanie niemowlaka na energię i inne składniki odżywcze, które należy zaspokoić wprowadzając posiłki uzupełniające.

Pierwsze kroki

Każde dziecko jest inne i w odmienny sposób będzie sygnalizowało gotowość na nowe smakowe wyzwania. Obserwuj czy Twój maluszek sięga po jedzenie, wkłada do buzi różne przedmioty lub ssie paluszki – to mogą być sygnały świadczące o gotowości dziecka na rozszerzanie diety. Najlepiej jednak, żebyś o wprowadzaniu nowych pokarmów do diety dziecka skonsultowała się z lekarzem.

Do rozszerzania diety warto podejść ze spokojem i dużą dozą cierpliwości. Nauka pierwszych smaków może zająć dziecku trochę czasu. Nie wszystkie pociechy od razu akceptują produkty wprowadzane do ich codziennego jadłospisu. Niekiedy potrzeba kilku prób podania nowego produkt zanim dziecko przyzwyczai się do nowego smaku.

ABC rozszerzania diety niemowlęcia

W oparciu o najważniejsze zasady rozszerzania diety możesz wypracować wspólną dla Ciebie i maluszka metodę, która pozwoli czerpać korzyści z wprowadzanych posiłków i jednocześnie będzie akceptowalna przez dziecko. Wzbogacanie diety w nowe produkty uczy maluszka jedzenia łyżeczką, akceptacji pierwszych smaków i konsystencji oraz regularności jedzenia. To inwestycja w kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych Twojego dziecka.

Jak rozszerzać dietę niemowlaka – krok po kroku:

KROK 1. Wprowadź pojedyncze smaki owoców i warzyw

rozszerzanie diety dziecka

Zacznij od warzyw, to najlepsze produkty do rozpoczęcia kulinarnej przygody.

Smak warzyw jest mniej akceptowany przez dziecko niż słodki smak owoców. Owoce warto wprowadzić dopiero po 2 tygodniach od podania maluszkowi pierwszego warzywa. Wprowadzanie nowości rozpocznij od kilku łyżeczek, tyle wystarczy, aby zapoznać niemowlę z  nowym smakiem. Nowe smaki wprowadzaj pojedynczo i obserwuj reakcję dziecka. To mleko nadal jest podstawą diety.

Na początku możesz wybrać puree z marchewki, brokuła, kalafiora, czy zielonego groszku. Posiłki możesz podawać łyżeczką między karmieniami. Nie martw się, gdy maluszek zjada niewielkie ilości produktu. Dopiero przyzwyczaja się do nowego smaku i konsystencji.

Czas na owoce

Niemowlę, które poznało i zaakceptowało już smak warzyw, jest gotowe na rozpoczęcie przygody z pysznymi owocami
Na pewno z radością będzie chciało spróbować jabłko, gruszkę czy banana – to za sprawą wrodzonej preferencji do smaku słodkiego.

KROK 2. Wprowadzamy zboża i śniadania

zboza w diecie dziecka

Po wprowadzeniu pierwszych warzyw i owoców zacznij zapoznawać dziecko ze zbożami. 
To pozwoli mu uczyć się nowych konsystencji. Kaszki BoboVita możesz podawać np. jako zbilansowane śniadanie. Równocześnie poszerzaj asortyment warzyw i owoców o kolejne propozycje.

KROK 3. Wprowadzamy nowe smaki

gruszki i banany

Wprowadzaj coraz nowsze smaki owoców, warzyw oraz zbóż. Możesz także wprowadzić do diety dziecka niewielkie ilości jajka. Różnorodna dieta to źródło nowych smaków i składników odżywczych.

 

KROK 4. Czas na mięso i ryby

mieso i ryby w diecie dziecka

Z czasem wprowadzaj  także dania z mięsem, a później z rybą, które dostarczą cennego białka. 
Posiłek mięsny powinien znaleźć się raz dziennie w jadłospisie dziecka, z czego 1-2 porcje tygodniowo warto zastępować rybą.

KROK 5. Wprowadzamy 5 posiłków dzienne

Twoje dziecko nauczyło się wiele od czasu pierwszych posiłków podawanych łyżeczką. Teraz może zacząć jeść regularnie 5 posiłków dziennie.

 

 

Unikaj soli w posiłkach

przekreślona solniczka - bez soli

Proste smaki są najlepsze. Nie dosalaj i nie dosładzaj posiłków dla maluszka. Te ze słoiczków nie zawierają żadnych dodatków smakowych i również dzięki temu są odpowiednie dla dziecka. Od początku staraj się kształtować u dziecka odpowiednie nawyki żywieniowe.

Pamiętaj o wodzie

W czasie rozszerzania diety pamiętaj o dopajaniu maluszka.  Najlepsza dla niemowląt jest woda źródlana lub niskozmineralizowana.

 

 

Jestem tym, co mi dajesz, Mamo!

Jako producent żywności dostarczamy produkty dla niemowląt i małych dzieci dostosowane do ich potrzeb na każdym etapie rozwoju.

Poznaj naszą jakość

Konkurs Zdjęcie Miesiąca

Dziecko na rękach matki Produkty BoboVita
Wyślij zdjęcie swojego maluszka i wygraj pyszny zestaw produktów BoboVita!
Weź udział w konkursie

Aplikacja mobilna "BoboVita"

Aplikacja Mobilna BoboVita

Przygotowaliśmy dla Ciebie wyjątkowe narzędzie, w którym znajdziesz wskazówki i rady dotyczące żywienia małego dziecka do 1. roku życia.

Szukaj produktów

Lista partnerów NUTRICIA sp. z o.o.